تشبیه تولید غیر متمرکز به شغل

زمان مطالعه: 6 دقیقه

تولید غیر متمرکز در حقیقت یک شغل نیست. در شغل عادی شما به خدمت یک موجودیت قوی تر از خودتان در می آیید و نیروی کارتان را در مقابل خدمات متقابلی مثل دستمزد، معامله می کنید. در تولید غیر متمرکز معامله ای و حتی شخص دیگری به جز شما وجود ندارد. با این حال از جهت مشغول بودن به یک امر، شما به تولید غیرمتمرکز مشغول هستید و از این راه نیاز های خود را برآورده می کنید که از این جهت تولید غیر متمرکز می تواند یک شغل به حساب بیاید.

شغلی که از آن اخراج نمی شوید

در یک شغل عادی، انسان ها به دلایلی مثل تغییر شرایط بازار، از کار افتادگی، بحران ها، منفعت طلبی صاحب کار و ... بی کار می شوند و چون به کار نیاز داشتند، از این اتفاق به طور جدی آسیب می بینند. در مقابل، شما هیچ وقت از تولید غیر متمرکز اخراج نمی شوید و تا زمانی که خودتان انتخاب کنید، می توانید به آن ادامه دهید.

ریشه از دست دادن شغل، در وابستگی است. در یک شغل عادی شما وابسته به صاحب کار خود هستید و صاحب کار شما وابسته به مشتری هایش هست که محصولش را بخرد و این فرایند خرید، وابسته به فعالیت رقبا، وضعیت مشتری ها، تبلیغات و مواردی از این دست است. این یعنی شما در کارتان تقریبا به همه جهان وابسته هستید و کوچک ترین ناپایداری در جهان، روی کار شما تاثیر می گذارد. این وضعیت مثل یک میز بزرگ است که روی یک پایه معلق نگه داشته شده است. با کوچک ترین اتفاق، میز می ریزد.

وابستگی در تولید غیر متمرکز، صفر نمی شود اما به شدت کاهش می یابد. ما هم چنان به شرایط طبیعت و برای تامین مواد اولیه به بازار وابسته هستیم اما مقدار این وابستگی بسیار کمتر شده است. اعتماد به یک گیاه که در شرایط مناسب رشد کند (با این که به هر دلیلی ممکن است این کار را نکند) بسیار راحت تر از اعتماد به بازار است که در آن با نیرو های انسانی کنترل نشده سر و کار داریم.

یکی از مهم ترین وابستگی هایی که در تولید غیر متمرکز حذف شده است، وابستگی فروش است. در کسب و کار های عادی یکی از مهم ترین دلایل شکست، عدم توانایی پیدا کردن مشتری است. اما در تولید غیر متمرکز، محصول شما همیشه مشتری دارد که آن مشتری خودتان هستید. کم شدن کیفیت محصولتان روی شما تاثیر منفی به میزان متناسب می گذارد (چون شما مصرفش می کنید) اما در سیستم فعلی یک اشتباه کوچک در کیفیت باعث حذف کلی شما از عرصه رقابت (و حتی زندگی) می شود.

درآمد این شغل

درآمد این شغل همان سودی است که از اختلاف قیمت محصولتان با بازار به دست می آورید. مثلا اگر هزینه تولید غیرمتمرکز یک محصول برای شما ۲ تومان باشد ولی این محصول در بازار ۷ تومان به فروش رود، ۵ تومان درآمد شما از تولید این محصول است. البته این درآمد به شکل پول قابل خرج کردن به دست شما نمی رسد و به شکل صرفه جویی در هزینه هایتان به دست شما می رسد.

درآمد تولید غیرمتمرکز، تابع داده های عمومی موجود است. هر چقدر داده های عمومی بیشتر باشد شما حلقه های بیشتری را می توانید تامین کنید و درآمد خود از تولید غیر متمرکز را بالاتر ببرید. در وضعیت فعلی، درآمد تولید غیرمتمرکز نسبت به ساعت کار بسیار عالی است اما چون درصد محصولاتی که می تواند تولید شود محدود است، این درآمد به تنهایی کافی نیست و در تشبیه ما، تولید غیر متمرکز می تواند به شغل دوم تبدیل شود و بدون یک شغل اصلی یا یک منبع درآمد دیگر (مثل اجاره یک خانه یا سهام یک شرکت یا ...) نمی توان نیاز ها را به طور کامل برطرف کرد. با این حال روز به روز فناوری های خودکفا بر پایه داده های عمومی پیشرفت می کنند و در دسترس قرار می گیرند.

در وضعیت فعلی، اگر می خواهید واقعا از جامعه مستقل باشید و در عین حال کیفیت زندگی تان نسبت به دیگران افت نکند، می توانید یکی از کار های زیر را انجام دهید:

  • یک اجتماع عمدی تشکیل دهید: به مجموعه ای از انسان ها که به صورت خود خواسته و نه تصادفی دور هم جمع می شوند که یک هدف مشترک و مشخص را به پیش ببرند، یک اجتماع عمدی می گویند. برای این که تاثیر محدودیت های تولید غیر متمرکز را کم کنید، می توانید با چند نفر دیگر یک اجتماع عمدی تشکیل دهید و به کمک هم، تنوع محصولاتی که توانایی تولید آن را دارید را بالا ببرید. به این ترتیب اگرچه به استقلال شخصی نمی رسید اما وابستگی تان از یک زنجیره تولید جهانی به یک اجتماع کوچک کاهش می یابد.
  • مازاد محصولاتتان را با بازار مبادله کنید: ابزار های تولید غیر متمرکز در حقیقت همان ابزار های تولیدی هستند که در مقیاس کوچک و با سرعت خروجی کم نیز به صرفه هستند. پس می توانید با آن ها چیز هایی تولید کنید و به صورت عادی در بازار بفروشید. البته مشکلاتی برای این کار وجود دارد:
    • فروش محصولاتتان ساده نیست: وقتی شما بخواهید با کسانی که تبلیغات وسیع کرده اند و به صورت انبوه در این حوزه کار می کنند و با واسطه ها رابطه دارند رقابت کنید شانس زیادی ندارید. به ویژه وقتی که تولید شما بر پایه داده های عمومی باشد و دیگران بتوانند از همان روش شما استفاده کنند. در حالت کلی داده های عمومی مناسب رقابت نیستند و علت این که در مدل توصرف کننده بسیار موفق هستند، این است که در این مدل شما با کسی رقابت نمی کنید. برای رفع این مشکل می توانید سمت چیز های استاندارد با بازار مصرف وسیع مثل برق، فیلامنت پرینتر، تخم مرغ و ... بروید به جای این که سراغ تولید چیزی مثل لباس که سلیقه ای است بروید تا به این صورت فروش راحت تری داشته باشید.
    • مشکلات شغل عادی در این جا نیز ظاهر می شوند: در این جا شما وابستگی به خریدار پیدا می کنید که به هر دلیلی (مثلا بحران یا تغییر شرایط بازار یا اضافه شدن یک رقیب) ممکن است آن را از دست بدهید. اما فروش این محصولات بیشتر شبیه نگهداری از یک کارخانه یا شرکت است تا یک شغل و شما هم چنان به خدمت کس دیگری در نیامده اید. برای جلوگیری از نوسان درآمدتان از این طریق، می توانید گستره محصولاتتان را زیاد کنید و به اصطلاح همه تخم مرغ های خود را در یک سبد نگذارید که چون تجهیزات تولیدی متنوعی برای تولید غیر متمرکز در اختیار دارید، این کار چندان سخت نخواهد بود.

آیا داده های عمومی باعث اشتغال زدایی می شود؟

اگر چه ما تولید غیر متمرکز را تحت عنوان اشتغال زدایی تبلیغ می کنیم، اما اشتغال زدایی در جهان امروز معنای بدی دارد و به معنای بدبخت کردن کسانی است که شغل خود را از دست داده اند. در حالی که از جهت بهبود کیفیت زندگی، تولید غیر متمرکز گامی مثبت است و با توزیع قدرت توسط داده های عمومی، جامعه ای برابر تر و بهتر خواهد ساخت.

از این جهت، تولید غیر متمرکز را می توان به یک آگهی استخدام تشبیه کرد که هیچ گاه تمام نمی شود و ظرفیت بی نهایت دارد. شما هیچ وقت از این جایگاه شغلی اخراج نمی شوید و هر چقدر که بهتر کار کنید، مستقیما تاثیر آن را روی زندگی تان می بینید. با این تعبیر، داده های عمومی از هر کارآفرینی در جهان، بیشتر شغل ایجاد کرده است و بی نهایت شغل ایجاد کرده است.

این مقاله را ویرایش و بهبود دهید.