انگیزه های تولید داده عمومی

زمان مطالعه: 2 دقیقه

دلایل زیادی برای توسعه داده های عمومی وجود دارد که در زیر به برخی از آنها اشاره می کنیم. نوشته چگونه هزینه های داده های عمومی را تامین کنیم نیز به بررسی روش های کسب درآمد و تامین هزینه های توسعه داده های عمومی می پردازد که دیدن آن می تواند مفید باشد.

کمک به جامعه

داده های عمومی عدالت و پیشرفت را به ارمغان می آورند. پس اگر کسی می خواهد به جامعه کمک کند می تواند در توسعه داده های عمومی مشارکت کند.

به دست آوردن توسعه دهنده مجانی برای ابزار

فرض کنید شما برای کار خود به یک ابزار نیاز دارید. آن ابزار را تولید می کنید و در اختیار جامعه قرار می دهید. افراد زیادی از ابزار شما استفاده می کنند و قسمتی که خودشان به آن نیاز دارند را توسعه می دهند. به این ترتیب بعد از مدتی ابزار شما بسیار پیشرفت می کند بدون این که هزینه ای برای آن کرده باشید.

این مساله بسیار متداول است و شرکت های بزرگ از این روش برای توسعه ابزار های خود استفاده می کنند. مثلا شرکت فیسبوک چارچوب توسعه برنامه وب و موبایل خود با نام React را به صورت عمومی منتشر کرده است و افراد زیادی از سراسر جهان از این چارچوب استفاده کرده و آن را توسعه می دهند.

اگر چه فیسبوک از ری‌اکت استفاده می کند اما توسعه ری‌اکت به معنای بیگاری برای فیسبوک نیست. این چارچوب به افراد زیادی از جمله بازیگران کوچک قدرت داده است که محصولات فوق العاده در حد شرکت های بزرگ تولید کنند. توسعه ری‌اکت به نفع همه جامعه است و منتشر کردن داده های ابزار ها به صورت عمومی، یک بازی برد-برد است که هم منتشر کننده داده (در این مثال فیس بوک) و هم جامعه از آن سود می برند.

اثبات کارآمدی

شما می توانید برای این که نشان دهید توانایی یا تسلط یا مهارت خاصی دارید، داده های عمومی که در حوزه تخصصتان هست را توسعه دهید.

توسعه داده برای نهاد های دولتی یا ناسودبر

نهاد های دولتی یا ناسودبر انگیزه ای برای انحصار داده خود ندارند (در حالتی که برای این کار از یک کمپانی سرمایه محور کمک نگرفته باشند، در غیر این صورت کمپانی ممکن است از انحصار داده سود ببرد) و منطقی است که در توسعه داده های عمومی مربوط به کار خود، مشارکت کنند.

این مقاله را ویرایش و بهبود دهید.